Arkiminäni kasvojenhoito ja ulkonäkö

Nyt ajattelin ottaa puheeksi aikuisen naisen kasvojenhoidon ja miksei myös ulkonäönkin. Olen mitä tavallisin aikuinen nainen vakiintuneine ihonhoidon ja miksei ulkonäöstä huolehtimisen tapoineen. Yleensä olen aina ollut se, joka on jonkinasteinen seinäruusu ja harmaa hiirulainen, jonka kasvot eivät jää mieleen. Kirjoittelin keväällä jutun hiuksista ja miten minusta tuli harmaahiuksinen noin kuusikymppisenä. Luulenpa, että olen sopiva tyyppi kirjoittamaan ihan tavallisesta kasvojenhoidosta ja kevyestä ehostuksesta. Siis silläkin uhalla, että lukijoista jotkut hieman kauhistuvat itse räpsittyjä kuvia kaikkine virheineen. Täältä tullaan. Alkuun kuva lopputuloksesta, kun se kuitenkin päätyy ensimmäisenä näkyviin googlevirrassa.

Toisin kuin hiusten osalta, kasvojen hoito on ollut minulla aikuisiässä suhteellisen muuttumatonta. Toki olen aina ollut kiinnostunut kauneudenhoidosta ja seurannut meikkaamisen trendejä, mutta ei ole tullut siirrettyä juurikaan käytäntöön. Silti olen huomannut, että jotain pientä hiomista on tapahtunut, siis hyvin pientä. Siitä huolimatta ja/tai näistä alkussanoista johtuen päätin tehdä tällaisen arkiminäni kasvojenhoidosta julkisen jutun. Nimittäin olen huomannut, että on kiva seurata toisten askellusta tällä kasvojenhoidon osa-alueella. Olen myös huomannut, että joskus esim. ystävättärien kesken on kiva jakaa joku vinkki eteenpäin. Veikkaanpa, että tästä jutusta saat (ehkä) yhden vinkin itsellesikin. Siitä olen niin iloinen. Mutta kerron myöhemmin.

Aamulla pari päivää sitten menin aivan tavallisesti peilin eteen (ei tämä eka kuva) ja vain päätin ruveta nappaamaan muutaman kuvan sen mukaan mitä teen. Ja kuten huomaat seuraavista kuvista, en ryhtynyt odottamaan päivää, jolloin yön jälkeiset turvotukset luomilla olisi häipynyt (ja onneksi aika nopeasti häipyvätkin). Syvään päähän saman tien!


Kaikki alkaa yleensä ihon puhdistuksesta. Minä puhdistan kasvot illalla Lumenen tuotteilla; Soothing Cleansing Milk on rauhoittava herkälle iholle suunniteltu puhdistusmaito, jolla saan pestyä iholle kertyneen pölyn ja muun lian. Kasvovesi on saman sarjan tuote Soothing Toner. Ne on tarkoitettu herkälle iholle ja  ehkä punotukseen taipuva ihoni ei tarvitse mitään ronskimpaa puhdistustuotetta.  Suunnilleen viikottain käytän myös kevyesti kuorivia puhdistuslappuja, joita olen hankkinut kosmetologiltani. Yöksi levitän kasvoille Erisanin uudistavaa yövoidetta, jonka tarkoitus on kosteuttaa ja kiinteyttää. Useimmiten laitan yöksi samaa seerumia kuin aamuisin. Erisanin tuotteista haluan jo nyt sanoa, että olen ollut niihin oikein tyytyväinen ja olenkin käyttänyt ajoittain myös päivävoiteena heidän tuotteita. Olen tosin miettinyt, että hankkisin kokeiluun jonkun ravitsevan yövoiteen. Vinkit otetaan vastaan. Kuvassa näkyy joitakin tuotteita, jotka ovat satunnaisessa käytössä. En pystynyt ottamaan uusia kuvia kameraongelmien takia, joten nyt ne näkyy kuvissa.

Aamulla vain huuhtelen kasvot viileällä vedellä. Sen jälkeen levitän  Favoran kiinteyttävän ja korjaavan seerumin. Ostin sen apteekista keväällä. Nolottaa tunnustaa, että olen ottanut seerumin vakituiseen käyttöön vasta nyt!!! Parempi myöhään kuin ei milloinkaan, eikö vain. 

Seerumin jälkeen lisään jonkin kosteuttavan voiteen. Nyt olen käyttänyt Lumenen Nordic Bloom Anti-Wrinkle&Firm Day Fluid päivävoidetta. Vuosien saatossa olen käyttänyt varmaan aikaa laajasti sekä kosmetologilta että kosmetiikkaliikkeestä hankittuja tuotteita. Yleensä varsinkin kesäkautena olen tarkka siitä, että käytän lisäksi erillistä aurinkosuojavoidetta kasvoihin ja dekolteelle sekä luonnollisesti muita auringonsuojatuotteita näkyvissä olevalle paljaalle iholle. Lumenen tuotteet ovat ns markettituotteita, suomalaisia ja ovat sopineet minulle ihan hyvin. Silmänympärysvoiteiden suhteen olen aika kaksijakoinen, sillä olen vahvasti sitä mieltä, että ryppyjä tulee geenien perusteella. Onnekkaasti minulla on melkein jatkuvasti ollut kosmetologilta saatuja näytteitä myös silmänympärysvoiteiden suhteen. Niitä olen käyttänyt. Mieluiten käyttäisin sellaista tuotetta, joka todella auttaa turvotuksiin. Vielä en ole löytänyt sitä mieleisintä tuotetta silmänympäryksille. Ehkä se löytyy.

Toki katselin ahkerasti kaikkia Hullujen päivien ja Sokoksen 3+1 päivien tarjontaa kosmetiikan osalta. Päiväkäyttöön sopivaa kasvovoidetta en vielä hankkinut. Käytän nyt entisen loppuun. Suosituksia otan vastaan. 

Tämän ensimmäisen kuvan otin seerumin ja voiteen levittämisen jälkeen. Oih tuota tukka-asettelua, mutta nostan ne muutoinkin pois kasvoilta aamutoimien ajaksi, vaikka nyt kasvot näkyy kunnolla ryppyineen, turvotuksineen au naturel!


Varsinaista kevyttä ehostusta varten lisäsin ensin ylähuulelle ja nenänpieliin sekä leuan kärkeen hieman Lumenen Blur -nimistä tuotetta tasoittamaan ja peittämään pieniä ihovirheitä. Seuraavaksi levitin sen tärkeimmän jatkuvasti vuodesta toiseen päivittäin käytössä olleen tuotteen, joka on Estee Lauderin Day Wear. Se on aivan täydellinen arjessa, kun ei meikkaa, mutta haluan ihon värin hieman tasoittuvan. Kuvassa näkyy myös Estee Lauderin Double Wear Nude, jota käytän, kun haluan iholle peittävämpää ja huolitellumpaa ilmettä. Jos minulle tulee näppyjä (ja tuleehan niitä missä iässä tahansa), niihin on ollut täsmätuotteeni Ella Bachén Correcteur Magistral... Se todellakin kuivattaa ja peittää näppyjä optimaalisesti ja on kosmetologien myynnissä. 

Arvaatkin, että en tee arkisin mitään varjostuksia enkä käytä poskipunaa kuin satunnaisesti. Mutta varsinainen meikkaaminen onkin toinen juttu. Sellaisiin isompiin juhliin, lasten häihin ym olen aina käynyt mieluiten ammattilaisen meikattavana ja kampaajalla. Silloin olen suunnittellut asua ja asusteita myöten kaiken tarkasti. 

Arkiminäni on vähään tyytyväinen. Toisen kuvan otin heti Blurin ja Day Wearin levittämisen jälkeen.  Day Wearia ostin muuten viime viikolla lisää Sokoksen 3+1 päiviltä. 

Se mitä teen melkeinpä aina kotonakin ollessa tai vaikka vain lähikauppaan mennessä, on ripsivärin levittäminen. Olen aina käyttänyt ripsiväriä, vaikka omat ripseni ja vielä osin kulmakarvatkin, ovat luonnostaan tummat. Tulee tunne, että on heränneen näköinen, kun laittaa ripsivärin. Ripsivärini on ollut aina Sensai 38° tuote mustana. Ihan parasta, että se lähtee lämpimällä vedellä. Tämä ripsiväri on aivan ehdoton suosikkini ja olen käyttänyt sitä siitä lähtien, kun sitä on Suomessa myyty. Koska työni puolesta matkustin jo 1990 -luvulla usein ulkomaille, totuin ostamaan sen lentokentältä ja/tai sitten Hulluilta Päiviltä ym kampanjoista. Kun tietää mitä tuotetta tarvitsee, voi ostaa valmiiksi silloin, kun on tarjouksessa. Siksikin on helppoa, että on tuttuja ja varmoja tuotteita arkeen. Tottakai joskus tulee päiviä tai pieniä menoja, jolloin meikkaan silmiä enemmän. Silloin käytän aika neutraaleja harmaasta beigeen ja hieman liilahtaviin sävyihin sopivia luomivärejä. Luomiväri toimii minulla hyvin myös niin, että ripsien tyveen töpöttelen tummemmalla sävyllä hieman rajausta sekä jotain vaaleampaa sävyillä levitän muualle luomille. Olen aina seurannut sitä miten minua on meikattu, joten niillä vinkeillä teen itse paremmankin meikin. Poskipuna löytyy myös, mutta sitä käytän varmaan kaikkein vähiten mistään tuotteista. Koska kuvissa näkyy kynsilakkani, arvaatte varmaan, että suosin niissäkin nuden sävyisiä lakkoja. Nyt käytössä oleva on Essien sävy mademoiselle.

Koska olin kuvauspäivänä lähdössä päivällä kaupunkiin, halusin laittaa heti aamusta huuliin väriä. Ja tässä tulee minun tämän jutun vinkkini. Nimittäin vuosi sitten syksyllä löysin Hydracolor -nimisen värillisen huulirasvan. Ensimmäisen hankin vastaamaan enemmän vakiintuneita viileitä huulipunasävyjäni sävynumerolla 44. Keväällä hankin uuden, joka on Nude sävyinen numero 51. Tuote on hinnaltaan jotain 5 euroa. Huuliin väriä ja hoitoa samasta tuotteesta. Ihan parasta!

Seuraavaksi kaksi valokuvaa, joista ensimmäisessä on Hydracolor -huulirasva Nuden sävyisenä ja toisessa kuvassa ikisuosikkini Chanelin huulipuna väriä numero 34, Rouge Allure Velvet. Huulipuna tuo selkeästi enemmän väriä huulille ja toki onkin vahvemmin pigmenttinen (jos nyt oikein asian ilmaisen). Toisaalta nudensävy pitää lookin luonnollisena kuin ei olisi meikattu lainkaan. Tykkään molemmista.



Lastenlasten sanoin Tadaaaaa! Tuntuu ihan omalta itseltä. 

 

Kommentit

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Ranskalaista luumupiirakkaa itsenäisyyspäivän kahvihetkessä - tällä kertaa ohje myös gluteenittomana piirakkana

Hiusten värinä harmaa - miten minusta tuli harmaahiuksinen

Onko 70 uusi 50 - ja miltä nyt tuntuu?